Harlem Desir, the International Rescue Committee's Senior Vice President, Europe, said:

"The IRC congratulates President Emmanuel Macron on his re-election and the defeat of the far-right in the second round of the presidential election in France. His second term in office must be one of openness, strong humanitarian and diplomatic leadership and international solidarity.

Never have humanitarian needs globally been so high. Never have inequalities been so glaring, in access to food, vaccines and the impacts of climate change. Rarely have conflicts been so numerous, and crimes against civilians committed with such impunity.

As war rages in Ukraine, millions of refugees and internally displaced people need international support. France and its re-elected president must take a leadership role in pressing for greater European solidarity to support the civilian population, welcome those who have fled the fighting, and ensure respect for international humanitarian law.

In countries already facing food insecurity, droughts and extreme climatic events, the war in Ukraine has resulted in food prices rising and increased risk of famine.

France's mobilisation is essential. President Macron's new mandate must make France a global leader for solidarity, ensuring that international humanitarian law is respected and that its violations are condemned with the utmost firmness. It must fight against the impacts of climate change, guarantee access to food and health for all, and strengthen the protection of women and girls against violence. In order to work towards these goals, Official Development Assistance must be increased to 0.7% of GDP during this second term in accordance with President Macron's commitments.

France must also make more ambitious climate commitments, support the most affected countries to adapt to climate change, and put the Sustainable Development Goals at the heart of its international action. Fighting against global inequalities is also a guarantee of peace and security. The state's partnership with NGOs and local civil society, which is a condition for success, must be strengthened.

Finally, at a time when Europe is welcoming the largest number of refugee arrivals since World War II, France must promote the progression of the EU’s New Pact on Migration and Asylum to agree a fair, humane and sustainable system to share responsibility for all people seeking international protection in Europe in full respect of fundamental rights."

----------------

Réélection du président Macron : l’IRC appelle à un engagement fort pour la solidarité internationale

Communiqué d'Harlem Désir, Vice Président Europe de l'International Rescue Committee:

L’IRC salue la réélection du président Emmanuel Macron face à l’extrême droite lors du second tour de l’élection présidentielle en France.

Ce second mandat du président Macron doit être celui d’un leadership et d’un engagement fort pour la solidarité internationale et une France ouverte sur le monde.

Jamais dans le monde les besoins humanitaires n’ont été aussi élevés. Jamais les inégalités mondiales n’auront été aussi criantes, dans l’accès à l’alimentation, aux vaccins et dans l’impact du changement climatique. Rarement les conflits n’ont été aussi nombreux et les crimes contre les civils commis dans une telle impunité.

Alors que la guerre fait rage en Ukraine, que des millions de réfugiés et de déplacés internes ont besoin du soutien international, la France et son président réélu doivent jouer un rôle leader dans la solidarité européenne pour l’aide aux populations civiles, l’accueil de ceux qui ont fui les combats et le respect du droit humanitaire international.

Dans les pays déjà confrontés à l’insécurité alimentaire, aux sècheresses, à des événements climatiques extrêmes, la hausse des prix des denrées alimentaires consécutive à la guerre en Ukraine fait ressurgir le spectre de la famine.

La mobilisation de la France est essentielle. Le nouveau mandat du président Macron doit être celui d’une France leader pour la solidarité, pour faire respecter le droit humanitaire international et combattre avec la plus grande fermeté ses violations, pour lutter contre les effets du changement climatique, pour garantir l’accès de tous à l’alimentation et à la santé et pour renforcer la protection des femmes et des filles contre les violences.  L’Aide Publique au Développent doit être portée à 0,7 % du PIB au cours de ce second mandat conformément aux engagements du président Macron.

La France doit également prendre des engagements climatiques plus ambitieux, soutenir les actions d’adaptation au changement climatique dans les pays les plus touchés et mettre les Objectifs de Développement Durable au cœur de son action internationale. Lutter contre les inégalités mondiales c’est aussi une garantie de la paix et de la sécurité. Le partenariat de l’Etat avec les organisations non gouvernementales et les sociétés civiles locales, qui est une condition de réussite, doit être renforcé.

Enfin, alors que l’Europe connait la plus importante arrivée de réfugiés depuis la deuxième guerre mondiale la France doit promouvoir un nouveau pacte européen pour l’Asile fondé sur la solidarité, l’unité européenne et un accueil digne de tous les réfugiés sans discrimination, dans le respect des conventions internationales.